بازاریابی بین الملل، فرهنگ ، اصول اخلاقی ، اینترنت

در این مقاله به تعریف بازاریابی بین الملل به عنوان ابزار مهم در شرکت های که از طریق مبادلات بین‌المللی، سطح تولید خود را بالا برده و سود بیشتری کسب می‌کنند پرداخته شده است. و به استراتژی های ورود به بازارهای بین الملل  اشاره شده است. همچنین نقش فرهنگ ،اصول اخلاقی و اینترنت در بازاریابی بین الملل مورد بررسی قرار گرفته است. و الگو های فرهنگی  برای درک و طبقه بندی فرهنگ، محک زدن سابقه فرهنگ های ملی و بررسی ثبات فرهنگ در میان فرهنگ های دیگر بیان شده است. و بخش ها مختلف فرایند مذاکره را در جهت فرهنگ های میان ملی بیان کرده است.  و چهارچوبی از استراتژی های بازاریابی  بین الملل ارایه شده است. و به تاثیراینترنت به عنوان ابزاری جهت دسترسی مصرف کننده به بازارهای خارجی با شالوده های اقتصادی سیاسی و اجتماعی مختلف پرداخته شده است.
واژگان کلیدی
بازاریابی بین الملل، فرهنگ ، اصول اخلاقی ، اینترنت
مقدمه
امروزه هیچ کشوری در جدایی کامل از کشورهای دیگر زندگی نمی‌کند. منابع اقتصادی، تکنولوژی و سطح زندگی افراد یک کشور، بستگی نسبی به اقتصاد کشورهای دیگر دارد که به وسیله جریان پیچیده‌ای از کالاها، خدمات، سرمایه و تکنولوژی، به هم مربوط می‌شوند. کشورها از طریق مبادلات بین‌المللی، سطح تولید خود را بالا برده و سود بیشتری کسب می‌کنند. وقتی شرکتی به‌طور قطع تصمیم می‌گیرد وارد بازار خارجی شود، مجبور است به‌طور جدی و مؤثر خود را متعهد به ارائه پیوسته کالا و خدمات بداند. در غیر این صورت، مشتریان وی منابع دیگری را جست‌وجو خواهند کرد.
مفهوم بازاریابی بین الملل
ترسیم منشاً و سیر تکاملی تجارت جهانی در طول زمان بسیار شبیه ترسیم سرآغاز و توسعه تمدن و مدنیت است. (Eroglu,1995,1)
تجارت بین الملل و بین منطقی از عهد باستان فقط مریوط به بازارها نبود اما تاریخ و فلسفه ها اساس شان بر روی ماهیت سیاسی منطقه ای که با آن مواجه هستند قرار دارد. برای یک دوره زمانی طولانی، تا زمانی که جنگ صلیبی شروع شود (۱۰۹۵) فعالیت های بازرگانی در اروپا پرورش نیافته بود حدود سال ۱۶۰۰  فعالیت های بازرگانی را شروع کرده اند. تجارت بین الملل از افزایش داد و ستد بین کشور ها ایجاد شده است و در حوزه وسیع پیشرفت می کند. (Eroglu,1995,2)
عموماً معتقدند سرعت رشد داد و ستد بین المللی از ۳ نیروی اصلی منتج شده است:
۱)               نیروی محیطی
۲)               مسیر حرکت تکنولوژی
۳)               فرایند رشد شرکت های بازرگانی (Eroglu,1995,3)
تفکر بازاریابی بین الملل جهت پیوند میان دیدگاه های عقلایی متمایز و پیکره دانش به منظور توسعه تمرکز بر پدیده های مشابه ظاهر می شود. به نسبت تاریخچه کوتاه بازاریابی بین الملل به عنوان یک رشته، هر تلاشی بعد از دهه ۱۹۵۰ جهت نظم دادن علم سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی، تاریخی، روابط بین الملل که اتفاق افتاده است را شامل می شود.
۲عامل مسئول ایجاد علاقه  جهت مشارکت در امر بازاریابی بین الملل عبارت اند از:
۱)              تحصبلات( بخصوص دانش اقتصاد)
۲)              تجربه: تجربه ای که کارآفرین های خصوصی و کارمندان دولتی ازمسافرت های خارج از کشور بدست می آورند. (Eroglu,1995,4)
بعلاوه یک مرور از متون اصلی بازاریابی بین الملل نشان می دهد که اکثر مضامین ها علاقه مند به توضیح  اختلاف جزئی جهت درخواست اصول بازاریابی محلی در بازارهای کشورهای دیگر با تفاوت فرهنگی،اقتصادی و سیاسی  هستند و این چالش ها در اینجا قادر به تعیین ماهیت و درجه لازم تعدیلات با برنامه ها و یا تکنولوژی های موجود  هستند. (Eroglu,1995)
در پاسخ به افزایش تجارت بین مرزها محققان مطالعاتشان را در جهت اقدامات پیچیده ی بازاریابی محصولات و خدمات، در حوزه های کشورها، شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مختلف هدایت کردند. از دیگاه آلبام و پیترسون بازاریابی بین المللی عبارت است از: فعالیت های بازاریابی که مستقیم و غیر مستقیم در میان مرزهای ملی، با محصولات و خدمات مرتبط می باشد. این تعریف به طور کلی تفاوت بین بازاریابی بین الملل و بازاریابی را مشخص می کند ( به طور مثال طبیعت میان قومی بودن بازاریابی بین الملل).
(Nakata& Huang,2003,1-2)
بازاریابی بین المللی، عبارت است از: بازاریابی کالا و خدمات از یک کشور به کشوری دیگر. بازاریابی داخلی و خارجی، دارای تفاوت‌هایی هستند که از جمله آنها می‌توان تفاوت‌های محیطی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را نام برد. تفاوت‌های موجود در آب و هوا، محیط طبیعی، فرهنگ، منابع و تکنولوژی، نیازهای تولیدی و خدماتی متفاوتی را ایجاد می‌کند. از آنجا که برای یک بنگاه اقتصادی رفع تمام نیازهای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر نیست، لذا مدیریت بازاریابی می‌بایستی فرصت‌های موجود را از طریق تقسیم بازار تجزیه و تحلیل کند تا بتواند کالا و خدمات مورد نیاز مصرف‌کنندگان مورد نظر را با توجه به منابع خود تأمین کند.
(Rundh , 2003 , 4)
استراتژی‌های ورود به بازارهای بین المللی
روت شیوه های ورود به بازار های خارجی را به صورت زیر طبقه بندی کرده است.
۱٫ صادرات
صادرات، آسانترین و کم هزینه‌ترین راه ورود به بازارهای خارجی است. فروش محصولات ساخته شده به بازارهای خارجی، تغییرات زیادی را در خط تولید و دیگر منابع ایجاد نمی‌کند. صادرات می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم باشد.
در صادرات غیر مسقیمشرکت‌ها؛ کالای خود را از طریق واسطه‌های داخلی و خارجی در بازارهای بین‌المللی به فروش می رسانندو مقدار کمی سرمایه گذاری را شامل می شود. اما در صادرات مستقیم کالا را مستقیماً به بازارهای خارجی می‌رسانند.
۲٫ قراردادی
بسیاری از شرکت‌های بزرگ، از این طریق وارد بازارهای بین‌المللی می‌شوند. در این روش شرکت بین المللی تکنولوژی و مهات های انسانی را به شرکتی در کشور دیگر در بازارهای خارجی انتقال می دهد و در این روش انتخاب شرکای قابل اعتماد بسیار مهم می باشد مشارکت با شرکت‌های خارجی به صورت‌های مختلف صورت می‌پذیرد:
الف- اعطای امتیاز
ب- روش قرارداد تولید.
پ- قرارداد مدیریت
ت- مشارکت مستقیم
شرکت‌های بزرگ و معتبر، از طریق ورود به بازار خارجی، توسط بازاریابان و سرمایه‌گذاران خود مقداری از سهام مؤسسات بازارهای خارجی را خریده و در مقابل، بخشی از سهام شرکت خود را به آنها می‌فروشند
سرمایه‌گذاری مستقیم
شکل دیگری از ورود به بازار خارجی، روش سرمایه‌گذاری مستقیم است که باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود. این کار مستلزم کنترل و سازماندهی بسیار صحیح عملیاتی است. این نوع سرمایه‌گذاری و فعالیت تولیدی در خارج، نیاز به منابع مالی و فنی بیشتری دارد و به همین علت، معمولاً شرکت‌های بازرگانی و صنعتی بزرگ از آن استفاده می‌کنند.(Andersen&Buvik,2002,12-13)
فرهنگ
۲چهارچوب جامع در دو دهه گذشته توسط هافستد و شواتز توسعه یافته  است. این چهارچوب ها در تحقیقات بازاریابی بین الملل برای ایجاد تئوری بین قومی و بررسی مطالعات مورد استفاده قرار می گیرند.
برای درک و طبقه بندی فرهنگ، محک زدن سابقه فرهنگ های ملی و بررسی ثبات فرهنگ در میان فرهنگ های دیگر به کار گرفته می شود.
الگو هافستد
این چهارچوب بر روی ابعاد چهارگانه متغیییر های فرهنگی تعریف شده است:
۱)              فردی/ گروهی
۲)              زن/ مرد
۳)              اجتناب از عدم اطمینان
۴)              بعد قدرت
این ابعاد بر روی ۴ مشکل اساسی جامعه بنا سده است:
۱)              وابستگی بین فردی و گروهی
۲)              نابرابری اجتماعی
۳)              مفهوم جنسیت از بعد اجتماعی
۴)              طرز عمل عدم اطمینان ذاتی در فرایند اجتماعی و اقتصادی(steenkamp, 2002,2)
الگو شواتز
او یک چهارچوب جایگزینی پیشنهاد کرده است، که بر ارزش های انسانی که در بازاریابی شناخته شده نیستند، بنا شده است؛ و او ۳ اصل  برای رفتار اجتماعی شناسایی کرد:
۱)              روابط بین فرد و گروه
۲)              ارزیابی رفتار اجتماعی مسئول
۳)              نقش نژاد در فرهنگ و اجتماع (steenkamp, 2002,3)
جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، حقوقی و اقتصادی، به مدیریت بازاریابی بین‌الملل کمک می‌کند تا از بازار مورد نظر، شناخت بهتری پیدا کرده و تصمیمات، برنامه‌ریزی‌ها و کنترل‌های مدیریت، نزدیکی بیشتری با واقعیت داشته باشند.
تجارت بین الملل سهم مهمی در افزایش و رشد تجارت جهانی را در بر داشته است. شرکتهای فعال در تجارت بین المللی با توجه به مرزهای فرهنگی و ملی گوناگونی که با آن روبرو هستند باید با شیوه های مختلف معاملات فروش و مذاکرات تجاری آشنا باشند. این به مفهوم آن است که مذاکره کنندگان با افرادی با فرهنگهای متفاوت در تعامل بوده و برای موفقیت در امر مذاکرات باید قادر باشند سبکهای مذاکره متفاوتی را با توجه با موقعیت ارایه کنند(Simintiras & Thomas, 1998, 1)
موانع دست یابی به توافقات موفقیت آمیز در مذاکرات تجاری میان فرهنگی، بیشتر موانع فرهنگی است تا اقتصادی یا قانونی. در چنین مواقعی، طرفین مذاکره بر مبنای پیش زمینه های قومی و نژادی و تجربیات خود طرف مقابل را درک کرده و اغلب نیز طرفین علت اینکه چرا مذاکرات با شکست مواجه شده است را نمی فهمند. موفقیت در مذاکرات میان فرهنگی بستگی به توان دیدن مسائل از منظر و دیدگاه دیگر افراد حاضر در مذاکره و درک ارزشهای فرهنگی و پیش زمینه های آنها دارد
با وجود ادبیات غنی و پر بار در خصوص رفتارهای مذاکره درون فرهنگی، توجه کمی به رفتارهای مذاکرات میان فرهنگی شده است. در مذاکرات فروش بین المللی هنگامی که طرفهای درگیر در مذاکره به فرهنگهای مختلفی ( ناهمگونی) تعلق دارند، دارای تفکرات، احساسات و رفتارهای متفاوتی نیز خواهندبود. چنین تفاوتهای فرهنگی در مذاکرات میان فرهنگی متداول و مرسوم بوده و می توانند بر فرآیند و نتایج مذاکرات اثر گذار باشند(Simintiras & Thomas, 1998, 2)
در فرهنگ سهل، ارتباط به شکل پیام های صریح و آشکار مورد استفاده قرار می گیرد و افراد بیشتر به ارتباطات رسمی و بیانات کلامی تأکید دارند و در چنین فرهنگهایی این کلمات هستند که مفهوم پیام را می رسانند. کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، سوئیس و آلمان را می توان از این دسته نامید. در مقابل فرهنگهای با زمینه عمیق، اطلاعات کمتر به صورت بیانات کلامی آشکار و صریح ارایه کرده و پیام بدون در نظر داشتن زمینه ارتباط قابل درک نیست. در چنین فرهنگی حالات چهره، ژست و زبان اندام حائز اهمیت هستند. کشورهایی از قبیل ژاپن، چین، برزیل و مکزیک، اسپانیا و ایتالیا را می توان از این دسته قلمدادکرد ( Simintiras & Thomas, 1998,3)
از دیدگاه سیمینتیراس (SIMINTIRAS) و توماس پس از کسب آمادگی اولیه برای مذاکرات فروش میان فرهنگی، بخشهای مختلف فرآیند مذاکره می توانند به دو مرحله مختلف تقسیم شود:
۱- تعامل غیر وظیفه ای
۲ – تعامل وظیفه ای
تعامل غیر وظیفه ای
مرحله اول یا همان تعامل غیر وظیفه‌ای، توصیفی است از مرحله شناسایی یکدیگر یا مرحله برقراری ارتباطبین اعضای تیم مذاکره کننده. این مرحله تعامل رو در روی اعضا است که باب جلسات و نشستها در خصوص مبادله اطلاعات مرتبط با کسب و کار را می گشاید و موجب می شود تا مذاکره کنندگان ارتباطات را بهتر بشناسند. پیامد این فعل و انفعالات تأثیر بر روی برتری موقعیت، صحت (درستی) شکل گیری عقاید و جذابیت بین افراد در مذاکرات است.
تعامل وظیفه ای
مرحله دوم فرآیند مذاکره به توصیف تعامل وظیفه ای پرداخته و آن با مذاکره کسب و کار مرتبط است و این مرحله شامل تبادل اطلاعات درباره نیازها و ترجیحات مذاکره کنندگان است. این مرحله تأکیدی است بر تبادل اطلاعات، ترغیب و استراتژی‌های چانه زنی، واگذاری و دادن امتیاز که در پایان مذاکرات بر روی آنها توافق خواهد شد. اعتقاد بر این است که فرهنگهای سخت و سهل بر عوامل مرتبط غیر وظیفه ای و وظیفه ای تأثیر گذارند و به عبارتی بر نتایج فروش میان فرهنگی اثر گذار خواهند بود( Simintiras & Thomas, 1998,4)
















اخبار/ برگزاری کنفرانس بین المللی بازاریابی اینترنتی
دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی اینترنتی ایران، در تاریخ 13و14 بهمن ماه سال جاری، در مرکز همایش های صدا و سیما با حضور صاحبنظران و کارشناسان بین المللی برگزار می شود.
به گزارش «تابناک» :برگزاری کنفرانس بین المللی بازاریابی اینترنتی برگزاری کنفرانس بین المللی بازاریابی اینترنتی به گزارش «تابناک» در این کنفرانس اساتید برتر بازاریابی اینترنتی جهان آخرین دستاوردهای خود را در این زمینه با شرکت کنندگان در این کنفرانس در بین خواهند گذاشت. در دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی اینترنتی ایران مباحثی نظیر: بومی سازی استراتژی های بازاریابی اینترنتی- مدل های درآمدزایی در محیط وب- بازاریابی مستقیم در م
بین المللی- سئو و بهینه سازی محتوا - در محور بحث قرار خواهند داشت. سخنرانان کنفرانس عبارتند از : ماسیموبورجیو (Massimo Burgio)، عضو هیئت مدیرهSempo، متخصص طراحی و راه اندازی کسب و کارهای مجازی در سطح بین المللی، دارای تخصص ارتباطات، تبلیغات و بازاریابی، مشاور E-Branding در اجتماعات مجازی، مشاور آژانس های بازاریابی بین المللی. کریستین هاجسون (Kristjan M.Hauksson)، موسس بخش ارتباطات آنلاین و موتورهای جستجو در شرکت Nordic Maretin، متخصص در ارتباطات آنلاین چند زبانه، بهینه سازی سایت، مشاور
ine Watch، نویسنده کتاب <>، ارائه دهنده راه کارهای اجرایی بازاریابی اینترنتی ویژه شرکت ها و برندهای بزرگ از سال 1998. شون آرمسترانگ(Shaun Armsrong)، مدیر عامل شرکتCredit Plus دارای سال ها تجربه در حوزه بازاریابی کالا و خدمات و کسب و کارهای بین المللی برنده جایزه BowShow eDen در سال 2008. محسن آقایی: رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ بیزنس گلدن وی، فعال در حوزه تامین مالی و فاینانس، صاحب برند صرافی بین المللیBGW Exchange با چهار شعبه داخل ایران و سه شعبه خارجی، دارای سالها تجربه در حوزه E
مشخصات کاربر/ مدیریت تجارت بین الملل دانا
موضوع فعالیتها: شرکت مدیریت تجارت بین الملل دانا سپند (سهامی خاص ) فعالیتهای بازرگانی خود را از سال 1383 با رویکرد تخصصی صادرات و مدیریت صادرات شرکتهای تولیدی آغاز کرده و در این راستا با بهره گیری از روشهای مدرن مانند استفاده از اینترنت برای شناسایی بازارهای هدف و شناسایی جایگاه محصولات خود در جهان و نیز روشهای سنتی همچون بازاریابی تلفنی و حضور در نمایشگاهها توانسته یک مجموعه منحصر بفرد بازرگانی را در کشور ایران پایه گذاری کند . سوابق کاری:
سایی بازارهای هدف و شناسایی جایگاه محصولات خود در جهان و نیز روشهای سنتی همچون بازاریابی تلفنی و حضور در نمایشگاهها توانسته یک مجموعه منحصر بفرد بازرگانی را در کشور ایران پایه گذاری کند . سوابق کاری: - بازاریابی صادراتی - مشاوره بازاریابی - تحقیق بازار - تجارت الکترونیک - توسعه کسب و کار
مقالات/ بازاریابی کوتاه مدت در برابر بازاریابی بلند مدت ‏
برای ایجاد یک چرخه‌ی فروش پایدار و مسیر رشد مثبت، کسب و کارها به طور معمول درگیر تلاش‌های بازاریابی کوتاه و بلند مدت می‌شوند
عیین کنند و سپس آن ها را در فعالیت های بلند مدت بازاریابی پیاده کنند. بازاریابی بلند مدت آنلاین بدون شک، زمان گیرترین و در عین حال مهم ترین جنبه ی بازاریابی بلند مدت شامل مهیا کردن و بهینه سازی وب سایتی برای موتورهای جست وجو است. اکثر جست و جوگران اینترنت به دنبال یافتن محصولات و یا اطلاعاتی در موتورهای جست وجو هستند. اکثر جست وجوگران اینترنت برای یافتن محصولات، خدمات و یا اطلاعات مورد نظر خود از واژه های کلیدی استفاده می کنند. شناسایی و بهینه سازی سایتی برای واژه های کلیدی و عبارت هایی که مشت
ر به کار می برند، فعالیتی بسیار مهم برای قابل دسترس بودن در اینترنت به شمار می آید. بهینه سازی موتورهای جست وجو فرایندی مداوم و در حال پیشرفت است. هدف موتورهای جست وجو فراهم آوردن سایت هایی مناسب با موارد جست وجوی کاربران است. هنگام طراحی تبلیغات بازاریابی، باید تلاش های کوتاه مدت و بلند مدت بازاریابی را در نظر گرفت تا بدین ترتیب فرایند فروش همواره پایدار و مداوم باشد. با پیاده سازی یک برنامه ی بازاریابی که هر دو روند کوتاه مدت و بلند مدت را در بر دارد، می توان به موفقیت در فرایند فروش امیدوا
طبقه بندی اطلاعات
اشخاص حقیقی > کارواشتغال
اشخاص حقیقی > ایده پردازی
اطلاعات اشخاص حقوقی > مدیریت بازاریابی و فرش
آموزش و اطلاع رسانی > سطح پیشرفته
دسته بندی کلی اطلاعات > مدیریت
دسته بندی کلی اطلاعات > آموزش و تحقیقات
طبقه تخصصی > مدیریت > مدیریت بازرگانی وفروش
اخبار/ سومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی مهر ماه برگزار می‌شود
سومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی با موضوع برنامه ریزی و اجرای راهبردهای بازاریابی در موسسات خدمات مالی، در روزهای 18-17 مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.
به گزارش مرکز بازاریابی خدمات مالی:سومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی مهر ماه برگزار می‌شود سومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی مهر ماه برگزار می‌شود در این کنفرانس که در روزهای هفدهم و هجدهم مهرماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود، موضوع چگونگی برنامه ریزی و اجرای راهبردهای بازاریابی در موسسات خدمات مالی، بویژه در بانکها، موسسات مالی و اعتباری، صنعت بیمه، بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسط صاحب‌نظران داخلی و خارجی تش
ضوع چگونگی برنامه ریزی و اجرای راهبردهای بازاریابی در موسسات خدمات مالی، بویژه در بانکها، موسسات مالی و اعتباری، صنعت بیمه، بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسط صاحب‌نظران داخلی و خارجی تشریح و تبیین خواهد شد. 1046 به گزارش دبیرخانه سومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی، مهمترین محورهای در نظر گرفته شده برای این کنفرانس به شرح زیر می باشد: توسعه برنامه راهبردی و عملیاتی بازاریابی در مؤسسات خدمات مالی همراستایی راهبردهای بازاریابی با سایر راهبردها و برنامه‌های سازمانی
انی صاحب نظران و استادان داخلی و خارجی»، «آشنایی با مدل ها و روش های نوین بازاریابی در حوزه خدمات مالی»، «بهره مندی از یافته های جدید و بومی پژوهش های اساتید، متخصصان و کارشناسان داخلی»، « استفاده از دانش و تجربیات موفق مدیران، مشاوران و متخصصان بین المللی»، « توسعه دانش و مهارتهای فردی و سازمانی در حوزه بازاریابی خدمات مالی»، «برقراری ارتباط حرفه ای میان فعالان بانک، بیمه، و بورس» و «عضویت در خانواده بزرگ بازاریابان خدمات مالی» به عنوان مهمترین مزیت‌های شرکت در این کنفرانس خواهد بود. مخاطبان
طبقه بندی اطلاعات
دسته بندی کلی اطلاعات > آموزش و تحقیقات
آموزش و اطلاع رسانی > آموزش واطلاع رسانی وادامه تحصیل > همایشها وسمینارها
اخبار/ اولین همایش بین المللی قیمت گذاری
اولین همایش بین المللی قیمت گذاری با حضور اساتید برجسته و متخصص موسسه بین المللی وکاتوس (Vocutos)
قیمت گذاری اولین همایش بین المللی قیمت گذاری با حضور اساتید برجسته و متخصص موسسه بین المللی وکاتوس (Vocutos) 19 و 20 آبان ماه موسسه بین المللی وکاتوس (Vocutos) آلمان یکی از موسسات معتبر بین المللی در زمینه مشاوره و آموزش بازاریابی می باشد که در حوزه های قیمت گذاری، رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان پروژه های بسیاری را برای شرکت های موفق جهان انجام داده است و به همین دلیل از اعتبار بسیار بالایی در حوزه های تخصصی فوق برخوردار است. برنده جایزه بهترین مشاورتحقیقات بازار
شرکت های موفق جهان انجام داده است و به همین دلیل از اعتبار بسیار بالایی در حوزه های تخصصی فوق برخوردار است. برنده جایزه بهترین مشاورتحقیقات بازار از طرف اتحادیه تحقیقات بازار کشور آلمان در سال های 2005 و 2010 برنده جایزه بهترین پروژه از طرف موسسه بین المللی تحقیقات بازار ESOMAR در دو سال 2006 و 2007 تلفن دبیرخانه: 88342900 منبع: www.irmmc.com تاریخ: 1389-07-26
طبقه بندی اطلاعات
دسته بندی کلی اطلاعات > آموزش و تحقیقات
آموزش و اطلاع رسانی > آموزش واطلاع رسانی وادامه تحصیل > همایشها وسمینارها
توضیحات کاربران بر روی محتوا/ توضیحات کاربر
این مطلب هم از آقای هوانسیان فر در خصوص وضعیت بازاریابی در حسابرسی بد نیست مطالعه ش
نظرات و پیشنهادات توضیحات کاربر این مطلب هم از آقای هوانسیان فر در خصوص وضعیت بازاریابی در حسابرسی بد نیست مطالعه شود:( لینک راکپی کنید) http://raznameh.com/itm5149/انواع-بازاریابی-در-حسابرسی.html
اخبار/ سومین کنفرانس بین المللی حسابداری در ایران
سومین کنفرانس بین المللی حسابداری در ایران در آذر ماه برگزار می شود
مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود:سومین کنفرانس بین المللی حسابداری در ایران   سومین کنفرانس بین المللی حسابداری در ایران   آذر ماه سال 1389 مصادف با شصت و ششمین سال ورود حسابداری مدرن به ایران ، سومین کنفرانس بین المللی حسابداری ، متفاوت از گذشته برگزار خواهد شد . در حالی سومین کنفرانس بین المللی حسابداری توسط انجمن حسابداری ایران برگزار می شود که مقدمات بین المللی شدن انجمن حسابداری ایران برنامه ریزی می شود . امید است جهانیان توانایی
طبقه بندی اطلاعات
دسته بندی کلی اطلاعات > حسابداری
طبقه تخصصی > حسابداری
اطلاعات اشخاص حقوقی > مدیریت تولیدو عملیات
آموزش و اطلاع رسانی > آموزش واطلاع رسانی وادامه تحصیل > همایشها وسمینارها
پرسشها و پاسخ ها/ با سلام - سوالی درباره نحوه حسابداری یک شرکت که کار آن شرکت خرید و فروش اینترنت پرسرعت می باشد میخواستم بدونم که اینترنت جزء خدمات محسوب می شود یا جزء محصول فروشی .
تولید شده(یک خدمت ارائه شده) توسط دیگری هستید.در این حالت کار شما شبیه یک فعالیت بازرگانی که به خرید وفروش یک کالا مشغول است شباهت دارد.اما محصول(خدمت) شما قابل دیدن نیست ومثل برق در زمان استارت مشتری(مصرف کننده) شروع به مصرف می شود.بنابراین شما در نقش توزیع کننده یک خدمت را ارائه می کنید ومحصولی را تولید نمی کنید.تولید کننده قبل از شما قرار دارد.
مقالات/ هر آنچه می‌خواهید درباره بازاریابی بدانید
گفت‌وگوی رودر رو با فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین
رویکردهای عمده‌ای را باید در آینده در نظر بگیریم؟  چشم‌انداز اقتصادی به شکلی اساسی به وسیله فناوری و جهانی‌سازی دگرگون شده است. اکنون شرکت‌ها هرجا که باشند می‌توانند با هر جای دیگری رقابت کنند و از این بابت باید ممنون اینترنت و تجارت رایگان ایجاد شده از سوی آن باشند. مهم‌ترین نیروی اقتصادی رقابت افراطی است، شرکت‌ها قادرند کالاهایی بیشتر از آنچه می‌توانند بفروشند تولید کنند و در نتیجه فشار زیادی بر بخش قیمت‌گذاری وارد می‌شود. این مساله همچ
کننده منتقل شده و اکنون در حال انتقال به مشتری است، مشتری پادشاه است. 2- شما در کتاب خود به این نکته اشاره کرده‌اید که جهانی‌سازی، رقابت افراطی و بیش از حد و اینترنت، بازارها و کسب‌وکارها را دگرگون می‌کند. این عوامل چه تاثیری بر بازاریابی دارند؟ هر سه این نیروها باعث افزایش فشار برای کاهش قیمت می‌شوند. جهانی‌سازی به این معنی است که شرکت‌ها تولیدات خود را به سایت‌های ارزان‌تر واگذار می‌کنند و محصولات خود را با قیمتی کمتر از فروشندگان محلی وارد ی
است تا پشتیبان بازاریابی باشد. شرکت همیشه می‌تواند تولیدات خود را برونسپاری کند، اما چیزی که شرکت را می‌سازد، ایده‌ها و نویدهای بازاریابی آن است. کارهای تولید، خرید، تحقیق و توسعه، مالی و دیگر کارهای شرکت برای حمایت از فعالیت شرکت در بین مشتریان موجود در بازار است. بازاریابی اغلب با فروش اشتباه می‌شود. فروش فقط نوک کوه یخ بازاریابی است. چیزی که دیده نمی‌شود، بررسی گسترده بازار، تحقیق و توسعه محصولات مناسب، چالش قیمت‌گذاری درست،‌ توزیع و اطلاع‌رسانی به با
طبقه بندی اطلاعات
دسته بندی کلی اطلاعات > مدیریت
اطلاعات اشخاص حقوقی > مدیریت بازاریابی و فرش
طبقه تخصصی > مدیریت > مدیریت بازرگانی وفروش



بازاریابی خدمات مالی, بازاریابی خدمات مالی, خدمات مالی, برگزاری کنفرانس بین المللی بازاریابی اینترنتی, بازار یابی اینترنتی, بازاریابی بلندمدت وکوتاه مدت, موتور جستجو, تبلیغات کلیکی, بازاریابی اینترنتی, سومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی مهر ماه برگزار می‌شود, همایش بین المللی قیمت گذاری, قیمت گذاری, کنفرانس بین المللی حسابداری در ایران, حسابداری در ایران, فیلیپ کاتلر, بازاریابی نوین, بازاریابی , بازار, محصول, مشتری, تولید, رقابت, محصولات, اینترنت, شناسایی, مشتریان, توزیع , جهانی‌سازی, افراطی, قیمت‌گذاری, تامین

واژگان کلیدی

تحقیقات بازاریابی بین الملل، بازاریابی بین الملل، تحقیق بازاریابی، نقش فرهنگ در تحقیقات بازاریابی بین الملل

مقدمه

کسب و کارها در حال آماده شدن برای رقابتی در قرن بیست و یکم هستند که به طور رو به رشدی بتوانند از طریق استراتژی‌هایشان تغییرات را در بازارهای جهانی پیش‌بینی کرده و نسبت به این تغییرات که آهنگی سریع دارد، واکنشی مناسب نشان دهند. درنتیجه، نیازهای اطلاعاتی آنها درحال تغییر است و پیچیده‌تر و گوناگون‌تر می‌شود (Craige & Douglas, 2001, 1). این اطلاعات عنصر مهمی در تصمیم گیری صحیح بازاریابی است. اطلاعات به مدیران کمک می‌کند که تغییرات در بازارها را دنبال کنند، استراتژی‌های مناسب بازاریابی را در پاسخ به تغییرات بازار طراحی کنند، راه حل‌های درستی را برای مسائل ویژه بازاریابی پیدا کرده و همچنین میزان کارایی شرکت را در بازار ارزیابی نمایند(Haluk Ko¨ksal,2008,2).

جهت تهیه یک بستر بنیادی مناسب که بتوان از طریق آن در محیط متلاطم و رقابتی، مطابق مسیر مورد نظر سازمان به طور صحیح و مستمر تصمیم‌گیری کرد، داشتن اطلاعات به موقع و بهنگام ضروری است. نیازهای اطلاعاتی هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای درحال توسعه در حال تغییر است. جهت دستیابی به رقابت موفقیت آمیز در بازار بین المللی همه‌ی شرکت‌ها به اطلاعاتی در رابطه با فرهنگ بازار خارجی، ترجیحات ادراکی و ارزش‌های مشتریان نیاز دارند. تحقیقات اولیه بازاریابی ابزار شاخصی برای دستیابی به این اطلاعات است(Zimmerman &Szenberg,2000,3). درنتیجه نیاز روبه رشدی به تحقیق در جهت شناسایی محدودیت‌های کشوری وجود دارد تا از طریق آن بخش‌های محلی و جهانی را شناخته یا فرصت‌ها برای یکپارچگی و هماهنگی بیشتر بین استراتژی‌های مورد استفاده برای کشورهای مختلف آزموده شود. در عین حال، سرعت در جمع آوری و تفسیر نتایج از منابع چندگانه و از نظر جغرافیایی مختلف، جهت پیش‌بینی تغییرات بازار و تدبیر برای یک استراتژی موثر واکنشی، ضروری می‌باشد. (Craige & Douglas, 2001, 1).


روند تغییرات نگرشی در تحقیقات بازاریابی

در گذشته از تحقیقات بازاریابی به عنوان یک عملیات ستادی نه یک عملیات اصلی یاد می‌شد. جدا از فصل مشترک‌های پروژه‌های ویژه تحقیقات بازاریابی، محققان بازاریابی با مدیران بازاریابی کمتر کنش داشته و نقشی در تصمیم‌گیری بازاریابی نداشتند. با ورود به هزاره جدید این خط ارتباطی بین تحقیقات بازاریابی و بازاریابی و درنتیجه تمایز بین تحقیقات و مدیریت بازاریابی کمتر و کمتر شد. تحقیقات بازاریابی تحت تاثیر کاربرد تئوری‌ها، روش‌های حل مسائل، و تکنیک‌هایی برای تشخیص و راه حل‌هایی برای حل مسائل بازاریابی است (Malhotra & Peterson,2001, 3).

در گذشته، بیشتر تحقیقات بازاریابی، به ویژه تحقیقات مربوط به مشتری، به مشکلات یا فرصت‌های مشخص بازاریابی مربوط بود. برای مثال در خصوص شرکتی که با مشکلات بازاریابی مانند کمبود فروش یا سهم بازار، توانایی (یا عدم توانایی) کنترل قیمتگذاری در رقابت با سایر شرکت‌ها، توزیع ناکافی، کاهش تقاضای محصول، یا تبلیغات غیر موثر مواجه می‌شد و یا از طرف دیگر در مورد شرکتی که ممکن بود با فرصتی نظیر پتانسیل معرفی محصول جدید یا توسعه به یک بخش جدید بازار مواجه شود.

رویکرد سنتی که درمورد فرایند تحقیق دنبال می‌شد با یک تعریف از مساله بازاریابی شروع شده و بعد از آن با صورتبندی یک طرح تحقیق، تحلیل داده‌های ثانویه، بسط و توسعه یک پرسش‌نامه و مجموعه اطلاعات اولیه، تحلیل اطلاعات و آماده سازی گزارش و ارائه آن ادامه می‌یافت. در الگوی جدید، تحقیقات بازاریابی بخشی از فعالیت‌های عادی کسب وکار خواهد بود. این امر همانطور که درمورد داده‌های ثانویه‌ی حاصل از منابع صنفی درست است، برای داده‌های اولیه‌ای که توسط شرکت جمع آوری شده است نیز صادق خواهد بود. برای مثال شرکت‌هایی نظیر Procter & Gamble به صورت دائمی داده‌های فروش هفتگی خود را از طریق اسکنرهای UPS برای دسته‌بندی وسیع محصولات استخراج می‌کنند. این داده ها، چه اولیه و چه ثانویه، بخشی از سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری سازمان (DSS) می‌شود. گسترش این تکنولوژی درشرکت‌هایی با فعالیت‌های پیچیده، درعین حال که سبب مدلسازی و استفاده از تکنیک‌های آنالیز از طریق نرم‌افزارهایی که کار با آنها آسان است می‌شود؛ تحلیل داده‌ها با روش‌های مختلف و هدایت آنچه که تحلیل شده است را برای مدیران ممکن می‌سازد (Malhotra & Peterson,2001, 4). با ورود به هزاره جدید، تحقیقات بازاریابی یا تحقیق بازار برای شرکت‌هایی که رقبای سختی دارند مهم‌تر شده است. این مسیر به طور قاطع در جریان است و انتظار می‌رود تحقیقات بازاریابی رشد پیوسته‌ای در راستای رشد اقتصادی در جهان داشته باشد (Malhotra & Peterson,2001, 1).

تکامل تحقیقات بازاریابی بین الملل

بازاریابی در هر کشور، هر فرهنگ، سیستم حکومتی و در هر مرحله از توسعه کاربرد دارد. اهمیت نسبی جنبه‌های مختلف آن ممکن است کشور به کشور تغییر کند، اما تفاوت و تمایز ساختاری کلی وجود ندارد. بنابراین بازاریابی یک قالب کلی دارد و بازارهای بین المللی در واقع بازارهای داخلی هستند که آنچه آنها را به بین المللی تبدیل می‌کند چشم انداز ناظر است نه ماهیت و خصوصیت بازار (Howard,2003,5).

کسب و کارهای بین المللی در طول دو دهه گذشته رشد انفجاری داشته‌اند. این پدیده معلول ترکیبی از عواملی است مانند: پیشرفت در ارتباطات، اطلاعات و تکنولوژی‌های انتقال؛ تغییر در بازار اقتصادی؛ خصوصی‌سازی در بازارها؛ ظهور مصرف کنندگان جهانی؛ دسترسی به رسانه‌های انتقالی؛ وتکثیر محصولات جهانی. درعین حال ما شاهد این هستیم که شرکت ها با هر اندازه و با هر تجربه‌ای مشغول گسترش کسب وکار بین المللی هستند (Cavusgil, 2003, 7). برای مثال شرکت‌های جوان و تازه تاسیس شده که به آنها شرکت‌های "جهانی‌زاده شده"[1] می‌گویند مارک خود را دارند و به ویژه با ظهور تکنولوژی‌های اطلاعاتی و اینترنت، در گستره‌‌ی جهانی پشتیبانی می‌شوند (Cavusgil, 2003, .

در اولین مرحله ورود به بازار بین الملل، شرکت‌ها بیشتر نگران جمع آوری اطلاعات برای شناسایی و ارزیابی فرصت‌های بازار در کشورهای دیگر هستند تا بدانند وارد چه بازارهایی شوند و یا اینکه چگونه محصولات را در این بازارها جایگاه‌سازی کرده و چگونه اجزای مختلف آمیخته بازاریابی را با شرایط محلی بازار وفق دهند. (Craige & Douglas, 2001, 3). این مرحله به علت محدودیت‌های اقتصادی، سیاسی، زبانشناختی و فرهنگی، نقطه مهمی برای آغاز تصمیم‌گیری است. همینطور عملیات بین‌المللی شرکت اغلب برپایه کشور به کشور سازماندهی شده است (Craige & Douglas, 2001, 3). درحال حاضر فشار عمده در بازاریابی، تلاش برای ایجاد محصولات، برندها و استراتژی‌های جهانی است. تعیین اینکه چه استراتژی برای ورود به بازار باید به کار گرفته شود و اینکه چه مواردی در بازاریابی داخلی تاثیر مشابهی در بازاریابی بین المللی دارند به تحلیل چندگانه نیاز دارد (Farley& Lehmann,2001,1).

در مطالعه ی نیازهای تحقیقاتی در قرن بیست و یکم لازم است که به بررسی تغییرات آن در چهار قرن گذشته بپردازیم. در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی با نرخ نزولی در رشد بازارهای محلی خود مواجه شدند، فعالیت اقتصادی در بازارهای بین المللی آغاز شد. شرکت‌های ژاپنی و اروپایی با بازارهای کوچک محلی نیز با توجه به گسترش حیطه جغرافیایی عملیاتشان، فعالیت خود را در بین سایر ملت ها گسترش دادند تا از مزیت استفاده از پتانسیل‌های به صرفه‌تر و اقتصادی برخوردار شده و یا به رقبای خارجی که وارد بازار محلی آنها شده بودند پاسخ دهند (Craige & Douglas, 2001, 2). Douglasو Craige در سال ۱۹۸۳ درمقاله‌ی بازاریابی بین الملل اشاره کردند که شرکت‌ها به دلیل آنکه نسبت به صلاحیت شرکت‌های خارجی که کار تحقیقات بازاریابی را انجام می‌دهند، تردید دارند و همین طور هزینه‌بر بودن آن، دررابطه با بازارهای بین المللی به اندازه‌ی کافی اطلاعات جمع آوری نمی‌کنند. بعلاوه آنها تشریح کردند که هزینه به دست آوردن اطلاعات درمورد بازارهای بین المللی برخی اوقات بیشتر از انجام این کار در ایالت متحده آمریکا است، در حالیکه جمع آوری اطلاعات در مقایسه با جمع آوری اطلاعات ایالات متحده دارای کیفیت و قابلیت اعتماد کمتری است(Zimmerman&Szenberg,2000,3). Cavusgil نیز در سال ۱۹۸۷ اشاره کرد "فعالیت‌های مربوط به تحقیقات بازاریابی شرکت‌ها تنها موضوع تعداد معدودی از پژوهش‌ها بوده است. دانش ما در ارتباط با فعالیت‌های شرکت‌ها در این رابطه بسیار اندک است. ما در ارتباط با ماهیت مجموعه اطلاعات، بسیار اندک می‌دانیم." (Craige & Douglas, 2001, 3)

اما با گذشت زمان، شرکت‌ها فعالیت اقتصادی خود را گسترش داده و محصولات بازار خود را در سطح جهانی و جامع گسترش می‌دهند و اولویت‌ اصلی شرکت‌ها از دهه‌ی نود میلادی به طور چشمگیری تغییر پیدا کرد. درنتیجه تحقیق و نیازهای اطلاعاتی تغییر و گسترش یافت. در کشورهای صنعتی مانند آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن یکپارچگی بازار محلی و تغییر مرز بین کشورها سبب رشد زیرساخت یک بازار جهان- محلی شده و همچنین افزایش پویایی مصرف‌کنندگان، استراتژی‌های مختلف بازاریابی را در بین این کشورها ایجاد کرده است. بنابراین امروزه به مطالعات هدایت شده که کشورهای بیشتری را پوشش می‌دهد، توجه بیشتری می‌شود؛ و به وسیله آن تفاوت‌ها و شباهت‌ها در رفتار و روش‌های پاسخ‌دهندگان در بین کشورها آزمایش می‌شود. درعین حال، ازآنجا که رشد این بازارها کند است، پتانسیل آینده بازار، در بازارهای رو به اقتصادی شدن نظیر کشورهای چین و هند که یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، واقع شده است. رشد جمعیت انفجاری در این کشورها و بازارهای مربوط به شوروی سابق، ورود به این بازارها را برای سازمان‌هایی که آرزوی رهبری بازار جهانی در آینده را دارند، الزامی کرده است. در ورود به این بازارها، همانند ورود نخستین به بازارهای بین الملل، شرکت‌ها نیاز دارند که در رابطه با ارزیابی فرصت‌های ن

/ 0 نظر / 116 بازدید